Etiquetatge i traçabilitat dels béns de consum, un projecte de l'esola Vedruna Vall de Terrassa

L’alumnat de segon curs d’ESO de l’escola Vedruna Vall de Terrassa. Aquests estudiants han proposat crear una Llei d’Etiquetatge i Traçabilitat dels Béns de Consum que permeti obtenir informació fidel sobre l’origen dels productes, mitjançant un procediment legal que és la Iniciativa Legislativa Popular (ILP), davant del Parlament de Catalunya.

Aquesta proposta incorpora un sistema que fa ús d'una tecnologia d'etiquetatge basada en 'Near Field Communication (NFC)' per a consultar i valorar des del mòbil l'ètica en els processos de producció i transport dels productes a partir d'un sistema de puntuació amb colors. L'alumnat ha preparat un formulari amb els requisits que les marques haurien de seguir, adaptant-se a aquests criteris. D'altra banda, empreses certificadores avalarien la veracitat de la informació.

Els requisits sobre els que proposen informar i valora, recullen bona part dels criteris que ja s’han apuntat en aquest treball i són els següents: que no hi hagi explotació infantil, que es respectin unes bones condicions laborals, que no es produeixi maltractament animal, mantenir una relació costos-preu raonable, la sostenibilitat de les matèries primeres utilitzades, el respecte pel medi ambient i la producció de proximitat.

La Iniciativa Legislativa Popular (ILP) és un mecanisme per portar un projecte de llei al Parlament i obligar al seu debat i eventual aprovació. Es un mecanisme molt regulat i per assolir l’arribada al Parlament es necessiten 50.000 signatures recollides davant de persones designades a tal efecte que actuaran de fedatàries públiques.

Amb aquest projecte es vinculen molts àmbits d’aprenentatge: de caràcter tecnicocientífic, sobre l’elaboració de productes i petge ecològica; tecnològics sobre el sistema d’etiquetatge i les formes de reconeixement; socials, de dret i sobre el funcionament de les institucions, amb tot el que representa la promoció d’una ILP i de caràcter ètic, per establir els criteris rellevants sobre els que cal tenir coneixement dels productes.

El projecte també serveix per mostrar als alumnes la utilitat del seu aprenentatge i donar-los protagonisme a l'hora d'elaborar aquesta ILP i per implicar moltes institucions i persones.  La proposta ja es va estendre en primer terme a tots els alumnes de la xarxa Vedruna Catalunya, així com a totes aquelles persones interessades en els hàbits de consum responsables. 

Teachers For Future Spain ha publicat al seu blog informació actualitzada sobre aquest projecte, que podeu llegir aquí:

Make It Visible, Escuela Vedruna Vall de Terrassa: os presentamos una experiencia llevada a cabo de la Escuela Vedruna Vall de Terrassa y que refuerza nuestro convencimiento de que los centros educativos …


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Insistent i clar missatge del Papa Francesc per al Temps de la Creació 2022

Diumenge 29, 7. Insistir en el compromís comunitari i la participació activa en la cura de la creació - Objectius LS /Setmana LS