Contemplació, compassió i ecologia integral
Audiencia Comunidades Laudato Si' © Vatican Media |
M'agradaria compartir amb vosaltres dues paraules clau de l'ecologia integral: contemplació i compassió.
Contemplació
Avui dia, la natura que ens envolta ja no és admirada,
contemplada, sinó "devorada". Ens hem tornat voraços, dependents dels
beneficis i dels resultats immediats i a qualsevol preu. La mirada sobre la
realitat és cada vegada més ràpida, distreta, i superficial, mentre que en poc
temps es cremen les notícies i els boscos.
Malalts de consum:
aquesta és la nostra malaltia, malalts de consum. Ens afanyem per l'última app,
però ja no sabem els noms dels nostres veïns, i molt menys sabem distingir un
arbre d'un altre. I el que és més greu, amb aquesta manera de vida es perden
les arrels, es perd la gratitud pel que hi ha i pels que ens l'han donat.
Per no oblidar cal
tornar a la contemplació; per no distreure amb mil coses inútils cal trobar
el silenci; perquè el cor no emmalalteixi cal aturar-se. No és fàcil. Cal, per
exemple, alliberar-se de la presó de el mòbil, per mirar als ulls als que estan
al nostre costat i a la creació que se'ns ha donat.
Contemplar és regalar
temps per estar en silenci, per resar, perquè tornin a l'ànima l'harmonia,
l'equilibri sa entre el cap, el cor i les mans, entre el pensament, el
sentiment i l'acció. La contemplació és l'antídot per a les decisions
precipitades, superficials i sense cap ni peus.
El que contempla aprèn a sentir el terreny que el sosté,
comprèn que no està sol i sense sentit en el món. Descobreix la tendresa de la
mirada de Déu i entén que és preciós. Cada un és important als ulls de Déu,
cadascú pot transformar un tros de món contaminat per la voracitat humana en la
realitat bona volguda pel Creador.
El que sap contemplar, en efecte, no es queda de braços
creuats, sinó que actua de forma concreta. La contemplació et porta a l'acció,
a fer. Heus aquí la segona paraula: compassió.
Compassió
És el fruit de la contemplació. Com s'entén si algú és
contemplatiu, si ha assimilat la mirada de Déu? Si té compassió pels altres.
Compassió no és dir: "però, em fa pena això"; compassió és "patir amb"; es té compassió pels altres si
es va més enllà d'excuses i teories, per veure en els altres germans i germanes
als quals cal custodiar.
Aquesta és la prova, perquè això és el que fa la mirada de
Déu, que no obstant tot el mal que pensem i fem, sempre ens veu com a fills estimats.
No veu individus, sinó fills, ens veu com a germans i germanes d'una sola
família, que viu a la mateixa casa. Mai som estranys als seus ulls. La seva
compassió és el contrari de la nostra indiferència. La indiferència és aquell
-em permeto la frase alguna cosa vulgar- "passar de", que entra al
cor, en la mentalitat i que acaba amb un "que se les arregli". La
compassió és l'oposat a la indiferència.
És el mateix per a nosaltres: la nostra compassió és la
millor vacuna contra l'epidèmia de la indiferència. "No em va",
"no em correspon", "no tinc res a veure", "és cosa
seva": aquests són els símptomes de la indiferència. (...)
En canvi, el que té compassió, passa del "no
m'importes" a "ets important per a mi". O almenys "tu m'has
arribat a el cor". Però la compassió
no és només un bon sentiment, no és pietisme, és crear un nou vincle amb
l'altre. És fer-se càrrec, com el bon samarità que, mogut per la compassió,
s'ocupa del desgraciat a què ni tan sols coneix (cf. Lc 10, 33-34). El món
necessita aquesta caritat creativa i activa, gent que no estigui comentant
davant d'una pantalla, sinó gent que s'embruti les mans per remoure la
degradació i restaurar la dignitat. Tenir
compassió és una decisió: és triar no tenir cap enemic per veure en cada un
al meu proïsme. I aquesta és una decisió.
Això no vol dir tornar-se pusil·lànimes i deixar de lluitar.
A contra, qui té compassió entra en una dura lluita diària contra el descart i
el malbaratament, el descart dels altres i el malbaratament de les coses. Fa
mal pensar en quanta gent es descarta sense compassió: ancians, nens, treballadors,
discapacitats... Però també és escandalós el malbaratament de coses. La FAO ha
documentat que als països industrialitzats es llancen més de mil milions -més
de mil milions! - de tones d'aliments. Aquesta és la realitat.
Ajudem-nos mútuament a lluitar contra el descart i el
malbaratament, exigim opcions polítiques que conjuguen el progrés i l'equitat,
el desenvolupament i la sostenibilitat per a tothom, de manera que ningú es
vegi privat de la terra en què viu, del bon aire que respira, de l'aigua que té
dret a beure i de l'aliment que té dret a menjar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada