L'aprenentatge servei: una proposta idonea

Què és l'aprenentatge servei?

El CENTRE PROMOTOR D’APS el defineix així: 

L’aprenentatge servei (APS) és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.

Tot i la pluralitat d’experiències d’APS, amb accents i sensibilitats diferents, hi ha un cert grau d’unanimitat en definir-lo com una activitat complexa que integra el servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts, competències, habilitats o valors. En l’APS es fonen intencionalitat pedagògica i intencionalitat solidària. És una proposta innovadora que parteix d’elements tan coneguts com el servei voluntari a la comunitat i l’adquisició d’aprenentatges.

L’aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.

L’aprenentatge servei és, doncs, un projecte educatiu amb utilitat social.

La relació circular que s’estableix entre l’aprenentatge i el servei genera una nova realitat que intensifica els efectes de cada un per separat. L’aprenentatge millora el servei a la comunitat, perquè aquest guanya en qualitat, i el servei dóna sentit a l’aprenentatge, perquè allò que s’aprèn es pot transferir a la realitat en forma d’acció.

L’Aprenentatge Servei com a metodologia adient per a la conversió ecològica

L’Aprenentatge Servei, s’inscriu en les tendències didàctiques globalitzadores i interdisciplinàries i que situen l’alumne com a protagonista del procés, uneix en una mateixa activitat un aprenentatge sistemàtic d’algun tòpic curricular i una acció de servei real a una comunitat realitzada amb la participació d’aquesta (Martín 2012).

És un bon exemple de les dinàmiques escolars o educatives que permeten treballar aspectes com el que ens ocupa on el coneixement, que necessàriament cal adquirir, pot tenir una aplicació directa en la vida dels alumnes i, fins i tot de la comunitat.

Precisament, la importància de l’Aprenentatge Servei va ser posada en relleu en el congrés mundial sobre l’educació catòlica que es va celebrar a Roma del 18 al 21 de novembre de 2015, organitzat per la Congregació per a l'Educació Catòlica de la Santa Seu, per tal de rellançar el compromís de l'església en el camp educatiu amb motiu del cinquantè aniversari de la declaració conciliar Gravissimum Educationis i el vint-i-cinquè de la Constitució apostòlica Ex Corde Ecclesiae, sobre la universitat catòlica.

Entorn d’aquesta pedagogia s’ha desenvolupat un moviment mundial, organitzat en diverses xarxes, que permet l’accés a molta documentació, a un gran nombre d’experiències que en poden inspirar d’altres i al contacte i la cooperació entres docents que l’apliquen.

En aquest congrés, la professora Nieves Tapias, directora acadèmica del Centro Latinoamericano de Aprendizaje yServicio Solidario, ubicat a Argentina, va participar en un simposi sobre els reptes més urgents de l’escola cristiana, suggerint aquesta metodologia com una resposta creativa i compromesa. A la sessió conclusiva i conjunta del congrés va tornar a intervenir situant aquesta pràctica entre les propostes de futur per a l’educació catòlica.

Més sobre aprenentatge servei:

Aprendizaje-Servicio: pedagogías emergentes para tiempos de confinamiento

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Insistent i clar missatge del Papa Francesc per al Temps de la Creació 2022

Diumenge 29, 7. Insistir en el compromís comunitari i la participació activa en la cura de la creació - Objectius LS /Setmana LS